„Profesijas kuriozi" numurs 55
Jau no Ādama un Ievas laikiem cilvēci mēģina klasificēt. Atkarībā no mērķiem – pēc visdažādākajām pazīmēm. Dala pēc dzimuma, vecuma, nacionalitātes, pēc rasu piederības, reliģiskās pārliecības, izglītības, auguma un svara. Vadoties no klasificētāja pārliecības.
Mēģināšu to izdarīt arī es. Pēc man tuvas un saprotamas pazīmes – pēc spējām.
Pareizāk sakot, pēc spējas un gatavības darīt kaut ko vienu noteiktu, bet ļoti plaši traktējamu darbību. Tā ir spēja risināt problēmas. Jo mana dzīves pieredze man saka: - „Ir cilvēki, kas uz līdzenas vietas rada problēmas. Un ir cilvēki, kuri ar ne mazāku centību, šī problēmas risina."
Tas ir, kamēr viens žēlojas, kas notiek ar mūsu pasauli, cits – šo pasauli veido vajadzīgajā virzienā. Es ļoti lepojos ar saviem kolēģiem, kuri pastāvīgi ievirza mūsu klientu dzīves pareizajā virzienā, brīžiem pat neskatoties uz visdažādākajiem pārsteigumiem.
Lūk, tieši tāds gadījums.
Pie mums griezās pāris, ar mūsdienām atbilstošu lūgumu pārdot viņu pilsētas dzīvokli, tā, lai viņi varētu pārcelties uz dzīvi piepilsētā. Līdz darbam nav tālu un tajā pašā laikā ir iespēja ierīkot piemājas saimniecību, nodrošinot sevi ar savu personīgo ražu un svaigu gaisu. Ļoti drīz tika atrasts arī pircējs. Pareizāk sakot pircēja. Pašpārliecināta sieviete, kura zināja, ko tieši viņa vēlās, bet... sieviete. Ar savām kaprīzēm un visām sievietēm raksturīgo iezīmi, visas problēmas pārlikt uz vīrieša pleciem.
Mūsu gadījumā „kaprīze" bija logs. Pareizāk sakot, stikla paketes rūts daļa. Tā bija ieplaisājusi, kas lika šaubīties par tās ilglaicīgu un aukstumizturību. Tādēļ, kā papildus bonusu mūsu pircēja, maksājot rokasnaudu, palūdza šo logu nomainīt. Pārdevēji bez ierunām piekrita.
Atkal un atkal pārliecinos, cik gan cilvēki, katrs atsevišķi ir laipns un labvēlīgi. Cik ļoti viņi cenšas izpildīt dotos solījums, kaut gan bieži to dara ar diezgan dīvainām metodēm.
Tā notika arī šoreiz. Logu viņi atrada. Bet maz saprotot no celtniecības, neapzinājās nepieciešamību visu nomērīt ļoti precīzi. Bet ļoti labi zināja, cik maksās izsaukt meistaru, lai visu nomērītu, tādēļ arī izvēlējās uz tā rēķina ietaupīt.
Tad, kad ilgi gaidītais logs tika piegādāts, tas pats meistars, kurš bija apvainojies par īpašnieku taupību, konstatēja, ka šis nav tas logs, kuru var esošajā rāmī iestiklot. Par to arī pateica pasūtītājiem. Pēc tam lepni devās prom, paņemot līdzi ieplaisājušo stiklu, kurš demontāžas laikā bija kļuvis nelietojams. Mūsu klienti palika, elpojot to pašu „svaigo gaisu", skatoties uz neiestikloto rāmi. Par ko, panikas pārņemti, nekavējās darīt zināmu savam māklerim.
Ne par velti es tā lepojos ar savu komandu. Teiciens „universālais kareivis" mums nav svešs. Jo tieši tāda palīdzība parādījās tajā pašā vakarā.
Nē, mēs esam darījuši visu ko. Palīdzējām izjaukt mēbeles, nomainīt slēdzenes un remontēt krānu, kurš bija sācis tecēt. Pat vistām veicām potes, lai tās saņemtu „ārzemju pasi". Bet logu ar kaktu instrumentiem vēl nebijām stiklojuši. Nezinu kādēļ, tas pats stikls, kuru profesionāls meistars nevarēja iestiklot, pēkšņi ielikās tieši tajā vietā, kur tas bija paredzēts. Par ko, mūsu nosalušie klienti ļoti priecājas. Priecājāmies arī mēs.
Iespējams, ka meistars nebija paņēmis līdzi nepieciešamos instrumentus, vai arī rokas auga no nepareizās vietas, vai arī logs bija mainījis gabarītus. Bet es domāju, ka ne jau tajā ir „sāls".
Bet būtība ir vēlmē atrisināt problēmu . Tad arī rokas augs no pareizās vietas un vajadzīgie instrumenti ir līdzi, un palīgi parādās no nekurienes. Un arī diezgan cietu priekšmetu forma pēkšņi mainās uz pareizo pusi.
Jo profesionalitātes augstākais kritērijs – „ likt lietām iet pareizo ceļu"! (L.R. Habbords).