Saeima 2017.gada 26.oktobrī pieņēma likumu “Grozījumi noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā”, kas stājās spēkā 2017.gada 9.novembrī.
“Grozījumu Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā” mērķis:
pārņemt AML IV direktīvas prasības
iekļaut daļu AML IV direktīvas priekšlikumu 2016/0208 (COD) prasības
pilnveidot Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas (turpmāk – NILLTFN) likumu (turpmāk – likums) atbilstoši starptautisko Finanšu darījumu darba grupas (turpmāk – FATF) rekomendācijām
pilnveidot NILLTFNL atbilstoši Eiropas Padomes Moneyval ekspertu ieteikumiem
Grozījumi NILLTFN likumā ietver jaunus terminus
grupa
gadījuma rakstura darījums
augstākā vadība
čaulas veidojums
klients
patiesais labuma guvējs
juridisks veidojums
augsta riska trešās valstis
Likuma subjektu darbība grupas sastāvā
Saskaņā ar veiktajiem grozījumiem likumā, no 2017.gada 9.novembra
likuma subjekti, kas ir kādas grupas sastāvā, īsteno:
grupas mēroga politiku un procedūras
Piemēram: starptautiski uzņēmumi, kuriem filiāles ārvalstīs
Likumā noteikti likuma subjektiem papildus pienākumi
Visiem likuma subjekti atbilstoši savam darbības veidam:
jāveic NILLTF risku novērtējumu
jāizveido NILLTFN iekšējās kontroles sistēmu
Turpmāk juridiskai personai, papildus noteiktajai atbildīgajai personai, jānosaka valdes locekli, kurš juridiskajā personā pārrauga NILLTFN jomu
Pienākums veikt riska novērtējumu un izveidot iekšējās kontroles sistēmu
Likuma subjekts, veicot risku novērtējumu un veidojot iekšējās kontroles sistēmu, ņem vērā:
1) riskus, kurus identificējusi Eiropas Komisija Eiropas Savienības risku novērtējumā
2) riskus, kuri identificēti nacionālajā NILLTFN risku ziņojumā
3) citus attiecīgā likuma subjekta darbībai raksturīgus riskus
Otrajā Nacionālajā NILLTF risku novērtēšanas ziņojumā ietvertie NĪ nozares riski
Paaugstinātu NILL iespējamību rada iespēja sniegt pakalpojumus anonīmiem klientiem, neklātienē un aģentu izmantošana
Galveni riski sektorā:
darījumos iesaistās citu nozaru profesionāļi, kas veicina NILL
Nolaidīgi darbinieki, kuri neievēro NILLTFNL prasības
Ziņojumu par neparastiem vai aizdomīgiem darījumiem neesamība
Prasību neesamība darbības uzsākšanai
Iekšējās kontroles sistēmas pilnveide
Ņemot vērā likuma subjekta statusu un darbinieku skaitu, ja šāda funkcija ir iespējama, likums nosaka papildināt jau izstrādāto iekšējo kontroles sistēmu ar:
kārtību, kādā tiek nodrošināta neatkarīga anonīma iekšējā ziņošana par šā likuma prasību pārkāpumiem un šādu ziņojumu izvērtēšana, ja ņemot vērā likuma subjekta darbinieku skaitu, šāda funkcija ir iespējama
neatkarīga iekšējā audita funkcija, ja ņemot vērā likuma subjekta darbinieku skaitu, šāda funkcija ir iespējama
politiku un procedūru regulāras darbības pārskatīšanas prasības
Klienta izpēte
Turpmāk likuma subjektam, kas nodarbojas ar preču tirdzniecību, gadījuma rakstura darījumos, ja maksājums tiek veikts skaidrā naudā 10 000 euro vai lielākā apmērā, ir jāveic klienta izpēte
Pazīmes, kas norāda uz turpmāko sadarbības apturēšanu ar klientu
Likuma subjektam ir aizliegts uzsākt darījuma attiecības, turpināt darījuma attiecības un veikt gadījuma rakstura darījumu,
ja likuma subjekts nespēj :
identificēt klientu
noskaidrot patieso labuma guvēju
juridiskam veidojumam un juridiskai personai noskaidrot patiesā labuma guvēja kontroli pār to
iegūt informāciju par darījuma mērķi un paredzamo būtību
Klienta identifikācija
Atilstoši likuma grozījumiem, likuma subjektam identificējot klientu, tiek papildus noteikts pienākums:
iegūt papildus informāciju par klientu - juridisko personu iegūt papildus informāciju par patiesā labuma guvēju
Risku ietekmējoši rādītāji
Nosakot klienta izpētes apjomu un kārtību, likuma subjekts turpmāk ņem vērā šādus risku ietekmējošus rādītājus:
darījuma attiecību mērķi
klienta plānoto un veikto darījumu regularitāti
darījuma attiecību ilgumu un darījumu regularitāti
klienta plānoto un veikto darījumu apjomu
Vērtējot NILLTF riskus ņem vērā risku paaugstinošus un pazeminošus faktorus
Nosakot klienta izpētes apjomu un kārtību, likuma subjekts turpmāk ņem vērā šādus risku ietekmējošus rādītājus:
darījuma attiecību mērķi
klienta plānoto un veikto darījumu regularitāti
darījuma attiecību ilgumu un darījumu regularitāti
klienta plānoto un veikto darījumu apjomu
Aktuālās informācijas par patieso labuma guvēju ieguve un informācijas apmaiņa Aktuālās informācijas par patieso labuma guvēju ieguve un informācijas apmaiņa
Fiziskajai personai, ja tai ir pamats uzskatīt, ka kļuvusi par juridiskās personas patieso labuma guvēju, ir pienākums par šo faktu nekavējoties paziņot juridiskajai personai
Fiziska persona – patiesais labuma guvējs nekavējoties paziņo juridiskajai personai, ja tā darbojas citas personas labā, identificējot šo personu
Juridiskā persona pēc savas iniciatīvas noskaidro un identificē savus patiesos labuma guvējus
Papildinājums klienta padziļinātā izpētē
Likuma subjekts veicot klienta padziļinātu izpēti veic uz risku novērtējumu balstītas darbības, kas tiek veiktas papildus klienta izpētei:
gadījumos, kad tiek veikts gadījuma rakstura darījums ar klientu un pastāv paaugstināts NILLTFN risks
Nosacījumi vienkāršotajai klienta izpētei
Klienta vienkāršoto izpēti likuma subjekts ir tiesīgs veikt tikai gadījumos, ja klientam piemīt zems NILLTFN risks ar nosacījumu, ka nodrošina klienta pastāvīgu uzraudzību
Vienkāršoto klienta izpēti likuma subjekts pamato
Atbildība par pārkāpumiem NILLTF jomā
Likuma subjekta atbildību par pārkāpumiem noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas jomā nosaka Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likums